Hur kan vi bevara ett så stort träskepp som Vasa? Det har forskarna arbetat med ända sedan skeppet bärgades 1961.
Precis efter bärgningen sprutades vatten på skeppet så att det inte skulle torka och spricka. Sedan besprutades Vasa med ett konserveringsmedel under 17 år. Därefter fick skeppet torka i 9 år.
Vasa väger nästan 900 ton. Lika mycket som 6 jumbo jets. Precis som alla skepp är det byggt för att ligga i vatten där hela skrovet belastas jämnt. Idag ligger Vasa i en vagga där skrovet belastas punktvis, och därför kan det skadas. Nu planerar man att stötta Vasa på ett nytt sätt där vikten kan fördelas jämnare.
Vasas skrov är byggt av tusentals delar. De hålls ihop av mer än 30 000 träpluggar och 5 500 järnbultar. Några av bultarna är nästan 2 meter långa.
Ett problem har varit att järnet rostar, och det förstör träet. Därför har man bytt ut järnbultarna mot nya av kolfiber och stål.
Kanske tycker du att det är kallt i museet? Det är för Vasas skull. Vi ser till att temperaturen är 18,5 grader och luftfuktigheten är 55 %. Det är perfekt för skeppet.
Att bevara Vasa är en utmaning. Ingen har någonsin gjort något liknande. Det vi lär oss kommer att vara till stor hjälp för andra som vill bevara träskepp.