Vrak i LEGO® flyttar in på Vasamuseet

31 oktober 2023

I februari öppnar utställningen Brickwrecks på Vasamuseet. Brickwrecks innehåller modeller i LEGO® som ger liv åt åtta världskända skeppsbrott, däribland Vasa. I utställningen kan besökare sänka Vasa, prova på olika arkeologiska metoder och såklart bygga med LEGO®.

– Jag är jätteglad att Vasamuseet har fått förtroendet att visa den här utställningen som med hjälp av LEGO® tar besökaren med på en annorlunda kunskapsupplevelse. Utställningen är helt rätt utifrån vårt uppdrag, då vi har som mål att öka den unga publiken. Jag har höga förväntningar på att många vill komma och se utställningen, säger Jenny Lind, museichef för Vasamuseet.

Från Australien till Sverige

Brickwrecks är byggd av den professionella LEGO®-byggaren Ryan ”The Brickman” McNaught för Australian National Maritime Museum. Utställningen har tidigare bara visats i Australien och var från början inte tänkt att bli en vandringsutställning, men efter Sverige och Vasamuseet fortsätter färden till Danmark. I utställningen får besökaren lära sig om flera kända skeppsbrott. Utöver Vasa berättas bland annat om lyxkryssaren Titanic, 1600-tals fartyget Batavia och HMS Pandora.

Historiska vrak

Åtta kända skeppsbrott har byggts upp till utställningen, de är:

• Vasa, vårt världskända svenska skepp som sjönk på sin jungfrufärd 1628.
  • Ett av världens äldsta kända skeppsvrak, som sjönk utanför Ulu Burun i Turkiet runt 1300 före Kristus.
  • Ett kinesiskt skepp som sjönk år 1323 nära Sinan-gun-området vid Sydkorea.
  • Batavia, ett handelsksepp från Nederländerna som sjönk år 1629 nära Australien.
  • HMS Pandora som sjönk år 1791 vid Stora Barriärrevet under jakten på myteristerna från skeppet Bounty.
  • De två skeppen HMS Terror och HMS Erebus som sjönk år 1848 vid King Williams land i Kanada, under sökandet efter Nordvästpassagen.
  • RMS Titanic, lxfartyget som sjönk i Nordatanten år 1912
  • MV Rena, ett containerskepp under liberisk flagg som sjönk utanför Nya Zealand år 2011.

Tider och biljetter

Brickwrecks är en tillfällig utställning och står på Vasamuseet från 8 februari till 29 september 2024. Biljetter kommer gå att köpa via webbplatsen.