Nu har 45 miljoner personer sett skeppet Vasa

Katarina och hennes son Filip från Stockholm på VIP-visning
Ada Fredelius/Vasamuseet/SMTM

2024-08-14

Sedan 1961 när Vasa bärgades och började visas för allmänheten har nu hisnande 45 miljoner personer sett det väldiga 1600-talsskeppet. Den 45 miljonte att se Vasa blev Katarina. Tillsammans med sin son Filip, sju år, besökte hon Vasamuseet på eftermiddagen onsdagen den 14 augusti.

Vid två-tiden på eftermiddagen kunde museichef Jenny Lind välkomna Filip, sju år, och hans mamma Katarina från Traneberg i Stockholm till Vasamuseet och gratulera med en liten present från museets butik. Familjen bjöds även på en specialvisning runt skeppet och museets utställningar.

– Jag vet att kungen ville ha jättemånga kanoner på Vasaskeppet och att det var därför som det sjönk, berättar Filip i samband med visningen runt skeppet.

I år har det gått 63 år sedan skeppet Vasa bärgades i Stockholm och började visas för publik. Sedan år 1990 vilar skeppet i sin slutliga hamn i det specialbyggda Vasamuseet.

Den största andelen besökare är turister från när och fjärran. Under juli månad är det drygt 50 000 personer som gästar Vasamuseet varje vecka och årsbesökssiffran brukar landa på runt 1,5 miljoner besökare.

– Våra besökssiffror är ett kvitto på att Vasamuseet erbjuder en upplevelse som är intressant och spännande för människor från hela världen. Att se Vasa står på många människors ”bucket list”. Vi är stolta över att kunna visa det här vackra skeppet och berätta hennes historia, säger museichef Jenny Lind.

Catrin Rising, kommunikationsansvarig Vasamuseet
E-post: catrin.rising@smtm.se