Här hittar du textversionen av filmen Besöka Vasamuseet på egen hand.

Vasamuseets entré visas, framför portarna med skylten Grupper/Groups står en kvinna [Josefin] i en kavaj med namnskylt och museets märke på.

[Josefin:] Hej, jag heter Josefin och jag jobbar här på Vasamuseet. Jag ska visa er hur det går till när ni kommer på ett besök till oss. Ibland kan det vara mycket folk här, men det finns en egen ingång till er, där ni ska gå in.

[Josefin:] Kom så går vi!

Josefin går in genom grupp-ingången i museet. Vasamuseets logotyp visas.

[musik]

Inuti museet. Kön till kassorna visas.

[Josefin:] Det här är vår entréhall. När alla har kommit in i museet ska er lärare gå till kassan och anmäla er.

Josefin går in i museet. Skeppet och besökare visas.

[Josefin:] När ni kommer in i museet, kommer ni att se skeppet Vasa direkt.

[musik]

Josefin står vid en låda i garderobsdelen av museet.

[Josefin:] Innan ni börjar att gå runt i museet, kan ni lägga era jackor och väskor i de här lådorna. Nycklarna hämtar ni i informationsdisken.

[Josefin:] När ni har lagt undan era jackor och väskor i lådorna, är det dags för er att samla ihop er och gå ut i museet tillsammans med era lärare.

[musik]

Närbild på en kanonlucka, bilder på skeppet Vasa, bilder av modellen av skeppet som är målad i klara färger.

[Josefin:] Här ser ni några exempel på vad ni kommer att se när ni kommer hit.

[musik]

Scener som visar museet: skulpturer, skeppet och besökare.

[musik]

Besökare tittar på skeppet Vasa. Josefin står framför skeppet, inuti museet.

[Josefin:] Vi ses snart igen, när ni kommer hit!

[musik]

Vasamuseets logotyp visas med texten: I samarbete med Evelina Styrenius, Cecilia Rispling, Mattias Holmström, CSU-Högalidsskolan