Träna på att undersöka källmaterial

Vi har föremål överallt runt omkring oss. En del har vi köpt, fått eller ärvt och de kan säkert berätta saker om vilka vi är - vad vi tycker om och brukar göra. Andra saker ser vi hemma hos andra, på skolan, på bussen eller på museum.

Men ibland blir det svårare! Du kanske är på resa i ett annat land, i en verkstad med en massa okända verktyg, eller hos en gammal släkting och du förstår inte vad du har du framför dig. Vad gör du då? 

Ställ bra frågor till föremål!

Det är bra att börja ett utforskande med grundläggande frågor som hjälper dig att svara på vad du ser. De fyra frågorna Vad? När? Hur? Varför? ger en första kartläggning av vad det är för föremål, vad som är enkelt att förstå och gissa sig till, men också vad som är svårt att veta utan mer information.

 

Vad?

  • Vad är det för föremål?
  • Vad kan det användas till? 

När?

  • När tillverkades föremålet?
  • I vilken tid har föremålet använts?

Hur?

  • Hur tillverkades föremålet?
  • Vad behövdes för att föremålet skulle kunna tillverkas?

Varför?

  • Varför tillverkades föremålet?
  • Vad kan det säga om tiden det är från? 

Elevuppgift: Ställ fyra frågor till föremål

Det här behöver eleverna:

En sak som finns nära till hands i klassrummet till exempel en pennvässare, bok, skrivplatta med mera.

Gör så här:

Använd tabellen med fyra frågor. Eleverna ska först svara på frågorna utan att leta annan information än det de ser med sina ögon. Låt frågorna och svaren sedan utvecklas till att bli mer tolkande och resonerande.

Elevuppgift: Gå frågespelet!

Det här behöver eleverna:

En utskrift av frågespelet, ett valt föremål från Vasa, ett papper att skriva svaren på och en penna i valfri färg. 

Gör så här:

Välj ut ett föremål från de två tunnorna från uppgift B och gå frågespelet. Skriv gärna ut bilden och arbeta två och två. Börja längst upp i vänstra hörnet. Se hur långt ni kommer!

 

Frågorna i frågespelet kan användas som en checklista när man undersöker ett okänt föremål. Frågorna är:

  • Vad är det för slags föremål?
  • Vad tror du att föremålet har använts till?
  • Vad är föremålet gjort av för material?
  • Hur är det tillverkat?
  • Kan du se några ledtrådar till om föremålet är gjort för hand?
  • Finns det några tecken eller symboler på föremålet?
  • Vem har ägt och använt föremålet tror du?
  • Är det ett dyrt föremål som har använts för att visa hög status? Eller är det ett vardagligt föremål?
  • Varför tog någon med det på skeppet Vasa tror du?