Skolbesök på egen hand

Här har vi samlat praktisk information och tips för att ditt besök på egen hand ska bli så bra som möjligt. 

Så här fungerar det i museet

Elever ska gå runt med sina lärare i museet, och får inte gå runt på egen hand. Dela gärna upp klassen mindre lärar- eller vuxenledda grupper.

Vissa platser i museet är särskilt välbesökta och är lättare att besöka med en mindre grupp. Ett tips är därför att låta en grupp i taget göra en en av våra föreslagna aktiviteter i museet.

Observera att:

  • Det finns inte någon möjlighet till att äta medhavd matsäck inne i museet. Vid vackert väder finns gott om platser utanför museibyggnaden på Djurgården att ha picknick. 
  • Elevernas ryggsäckar och väskor kan låsas in i förvaringslådor inne i museet i mån av plats. Observera att större väskor och väskor på hjul inte är tillåtna i museet.

Lärarmaterial

Vill du ha tips på saker att visa och berätta för din klass i museet? Använd gärna lärarhandledningen ”Vasa på en timme”. Materialet ger fakta och svar på de vanligaste frågorna som brukar ställas om skeppet Vasa och förslag på platser att stanna vid i museet. Läs gärna igenom lärarhandledningen i förväg och välj de delar som du tycker passar bra för dig och din klass.

Vasamuseet har två olika audioguider som tar er runt i olika delar av museet. 

Audioguiden har 15 ljudspår där eleverna får ta del av Vasas spännande berättelse. Denna audioguide finns även på enkel svenska och flera andra språk. Tidsåtgång: ca 45 min.

  • Barnaudioguiden Pojken och skeppet - en resa i det förflutna

Audioguiden består av 9 ljudspår och är en ny audioguide som handlar om en pojke som lever i Stockholm i början av 1600-talet. Om du har elever som hellre lyssnar utan ljudeffekter finns en sådan version under fliken ”Utan ljudeffekter”. Tidsåtgång: ca 35 min.

Tänk på:

  • Eleverna lyssnar på audioguiderna i sina telefoner och behöver ta med egna hörlurar.
  • Om möjligt, dela gärna upp klassen i två grupper och låt ena gruppen lyssna på audioguiden medan andra gruppen ser något annat i museet och byt sedan av grupperna. Detta på grund av att det kan vara många besökare i museet och i utställningarna vid ljudspårens stopp.
Frågor & svar