På 1600-talet visade gärna de rika att de hade råd att ha vackra saker och starka färger.

Det gällde också för Vasa.

När skeppet var klart var det delvis målat med en klar röd färg. Och det var smyckat med flera hundra skulpturer, målade i starka färger. Allt skulle berätta om den ståtliga kungen och det mäktiga riket Sverige.

När Vasa bärgades gick det inte längre att se färgerna. Men i början av 1990-talet undersökte man färgsättningen närmare. Över 1 000 färgprover togs från skeppet och skulpturerna. Proverna undersöktes i mikroskop. Då kunde man se att Vasa hade varit riktigt färgglatt.

Skulpturerna som föreställer människor, växter och frukter är målade för att se så levande ut som möjligt, med rosa hud och gröna blad.

Man har också hittat spår av färgen cinnober, som är en av de äldsta röda färgerna vi känner till. Även den blå färgen indigo, som användes redan under antiken, fanns på Vasa.

Bladguld användes på särskilt viktiga ställen, till exempel riksvapnet. Men på vissa skulpturer har man istället målat med gulockra som troligen var mycket billigare.