Talare 1 [00:00:01]: En kanon. En dykare. En dykarklocka. I Östersjön. Kommer dykaren överleva? Kan han andas under vattnet och få upp kanonen? [Musik 00:00:09] Hej! Jag heter Carl Simon och jobbar här på Vasamuseet som pedagog. Idag ska vi göra ett experiment för att visa hur man redan på 1600-talet fick upp nästan alla Vasas kanoner från havsbotten. Och på 1600-talet fanns det inte dykarutrustning, man hade inte stora tuber med sig under vattnet. Så man var tvungen att hitta andra lösningar för att få ner människor på havets botten, och kunna hämta upp kanonerna. Och vad man hade då var såna här - dykarklockor. En dykarklocka fungerar så att man har en dykare som klättrar in i den, och så förs den ner på havets botten. Och då skulle jag be min kollega här om hjälp. Dykaren klättrar upp i dykarklockan, och sen så sänks den ner under vattnet. [Bubbelljud 00:01:08] Och då sparas det massa luft här uppe, så dykaren kan fortfarande andas fast den är på havets botten. [Ringljud 00:01:15]
Tack så mycket för hjälpen! [Musik 00:01:19] Och för att visa hur det här går till då och se om det verkligen kan fungera, så ska vi göra experimentet här nu. För att göra experimentet behöver man: en balja med vatten [Ringljud 00:01:33], som vi låtsas är Östersjön. Vi behöver ett glas, som vi ska låtsas är dykarklockan. [Ringljud 00:01:38] Och vi behöver ett ljus, som vi ska låtsas är vår dykare. [Ringljud 00:01:43] För vi vet då att så länge ljuset brinner finns det syre kvar i dykarklockan, och dykaren kan andas. [Musik 00:01:51]
[Ringljud 00:01:52] Har vi vår dykare där, och så tar vi över dykarklockan. Och så ner på Östersjöns botten. [Bubbelljud 00:02:08] Hämtar en kanon, och upp igen. Och där klarar sig dykaren finfint. Luften följde med hela vägen ner, och dykaren kunde andas på havets botten, hämta upp kanonen och så kunde man försöka igen. [Musik 00:02:25] Tack så mycket! [Musik 00:02:27]