Samlingar

I Vasamuseets samlingar finns
mer än 40 000 föremål.
Det är saker som vi har hittat
i Vasa och runt skeppet.
Föremålen och skeppet lär oss
om vardagen i början av 1600-talet.
Vi får veta hur det var att leva
på fartyg och på land.
Vi lär oss också om sjö-strid
och hur de byggde skepp.

Sök i samlingarna

I museet visar vi bara
10 procent ungefär
av alla saker som finns i samlingarna.
Det finns alltså mycket mer.
Du kan titta på dem med din
dator, platta eller mobil-telefon.
Sök på Digitalt Museum.

Frågor & svar