Tillgänglighet
Vi vill att alla ska kunna
besöka Vasamuseet.
Här kan du kolla
om museet funkar för dig.
Bra att veta
för dig som har en funktions-nedsättning
Assistent eller ledsagare
Din assistent eller ledsagare
får gå in gratis.
Hundar
Du får ta med dig en ledar-hund
eller annan assistans-hund.
Parkering
Parkering för rörelse-hindrade
finns utanför huvud-entrén.
Det finns två platser.
Hissar
Du kan åka hiss
till alla våningar i museet.
Toaletter
Det finns toaletter med plats för rullstol
vid kassorna i entrén.
Det finns också toaletter vid
informationen på entré-plan,
på plan tre
och i restaurangen.
Rull-stolar
Det finns två rullstolar
som du kan låna.
Punkt-skrift
Punkt-skrift på svenska och engelska
Du kan låna en guide på punktskrift.
Texten finns också som svart-skrift.
Kontakta informationen.
Hörsel-slinga
Det finns en hörselslinga
i filmsal ett
när filmen visas där.
Svåra ord och bliss-karta
Du kan få ett häfte med svåra ord
på lätt-läst svenska
och en blisskarta.
Du kan ladda ner häftet här.
Ladda ner häfte med blisskarta (pdf)
Restaurangen
Du som har mat-allergi kan beställa
gluten-fri eller laktos-fri kost.
Du kan besöka restaurangen med rull-stol.
Toaletterna är tillgängliga.
Ring restaurangen
Telefon: 08-661 16 20
eller mejla restaurangen
E-post: info@vasamuseetsrestaurang.se
Så köper du biljett
Du kan köpa biljett när du kommer till museet.
Vi arbetar för att
bli ännu mer tillgängliga.
Har du frågor?
Kontakta oss på e-post
E-post: bokningen.vasa@smtm.se