Följ via RSS

Ny vetenskaplig bok om Vasa som seglande skepp

20 november 2023

Nu lanseras Vasa II, den andra volymen i en vetenskaplig bokserie om skeppet Vasa. Boken handlar om Vasa som ett seglande skepp, hur skeppet riggades och seglades. Och kollerstocken som styrsystem får återupprättat rykte.

Vrak i LEGO® flyttar in på Vasamuseet

31 oktober 2023

I februari öppnar utställningen Brickwrecks på Vasamuseet. Brickwrecks innehåller modeller i LEGO® som ger liv åt åtta världskända skeppsbrott, däribland Vasa. I utställningen kan besökare sänka Vasa, prova på olika arkeologiska metoder och såklart bygga med LEGO®.

Franskt filmteam följer Vasa-forskning

21 september 2023

I dagarna har en fransk storsatsning premiär: en dokumentär om skeppet Vasa och om Vasamuseets forskning. Här i Sverige sänds den i SVT och har fått namnet Vasaskeppets hemligheter.

En av Vasas besättningsmän var en kvinna

04 april 2023

När Vasa sjönk följde omkring 30 personer skeppet i djupet. Forskarteam har analyserat kvarlevorna efter människorna som fanns ombord på skeppet och gjort en spännande upptäckt: Skelettet G, som tidigare antagits vara en man, var en kvinna.

Vasas syster Äpplet hittad

25 oktober 2022

Gustaf II Adolf beställde flera skepp till sin flotta. Ett av dem var Vasa, ett annat var skeppet Äpplet som nu återfunnits utanför Vaxholm i Stockholm.

Nu flyttar Vasas däcksplankor ut

24 maj 2022

Under maj månad har Vasas skeppstimmermän lossat plankor från skeppets däck. Syftet är att göra plats för den nya ställningen som ska stötta skeppet.

Vasamuseet öppnar igen

10 maj 2021

Onsdagen den 19 maj öppnar Vasamuseet för besökare igen - efter att ha varit stängt i 200 dagar. Öppningen sker på ett ansvarsfullt och tryggt sätt. Besökarna är välkomna att komma nära skeppet Vasa och samtidigt hålla avstånd till varandra - en Vasakanonlängd är lagom.

Historiskt låga besökssiffror

12 januari 2021

182 837 personer besökte Vasamuseet under 2020. Jämfört med 2019 är det en minskning med 88 procent och 1 349 942 färre registrerade besök. Det är den lägsta besökssiffran någonsin för ett kalenderår i museets historia. Orsaken: Coronapandemin. Dels uteblev de utländska turisterna, dels har museet haft stängt stora delar av året.

Stängning förlängs

26 november 2020

Vasamuseet kommer hålla fortsatt stängt för publik tillsvidare. Avsikten är att öppna igen tidigast i mitten av januari - om smittspridningsläget tillåter det. Museet kommer därmed att vara stängt för publik under jul- och nyårshelgerna.