Besked om stöd från regeringen

08 maj 2020

Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM), som driver Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet och Järnvägsmuseet, har idag fått besked från regeringen om att Vasamuseet kommer få ett extra statligt stöd tillsammans med ett antal andra kulturinstitutioner på grund av coronapandemin.

Idag meddelade regeringen vid en pressträff att Vasamuseet som en del av SMTM tillsammans med ett antal andra kulturinstitutioner kommer få extra statligt stöd för att hantera den akuta ekonomiska krisen på grund av coronapandemin. Att just Vasamuseet får stöd beror på att museet är helt finansierat av intäkter från betalande besökare, vilka till mer än 85 procent består av utländska turister. Hela den inkomstkällan uteblir när resandet har upphört. Det kommer dröja ytterligare en tid tills regeringen ger besked om hur det gemensamma stödet kommer att fördelas mellan de olika kulturinstitutionerna.

- Vi är tacksamma och glada för att vi kommer att få ett efterlängtat stöd. När fördelningen av stödet meddelats kommer vi att analysera hur stödet ska användas på bästa sätt för att skapa en så hållbar ekonomisk situation som möjligt, säger Leif Grundberg, överintendent vid SMTM.

Coronapandemin kommer att påverka SMTM i flera år framöver, eftersom det kommer att ta tid innan besöksnäringen har återhämtat sig. Oavsett storlek på stöd kommer SMTM därför att behöva fortsätta omställningsarbetet och anpassa verksamheten efter den nya verkligheten.