Franskt filmteam följer Vasa-forskning

21 september 2023

I dagarna har en fransk storsatsning premiär: en dokumentär om skeppet Vasa och om Vasamuseets forskning. Här i Sverige sänds den i SVT och har fått namnet Vasaskeppets hemligheter.

I flera år har ett franskt produktionsbolag – Factstory – följt Vasamuseets forskare i deras arbete. Till en början var det Vasas försvunna kanoner som lockade, men projektet växte till att handla om forskningen kring skeppet Vasa: om skeppet förstås men även om människorna som var ombord, hur de klädde sig och vad de hade med sig på färden.

– Arbetet har varit väldigt intensivt, på flera sätt, men roligt. En sak jag tycker om med dokumentären är berättargreppet. Den har inte en enda berättarröst, utan berättandet sker genom våra samtal med varandra, säger Fred Hocker, forskningsledare på Vasamuseet.

Flera språk

En stor utmaning har varit att samarbeta på olika språk. Franska, engelska och svenska har blandats på olika sätt, frågor ställs på ett språk, forskarna ska svara på svenska och sedan måste svaren översättas tillbaka till franska eller engelska.

– Producenten och filmteamet diskuterade på franska, jag fick instruktioner blandat på franska och engelska. Det var ganska ofta som det blev snurrigt att hålla rätt på allt, berättar Vasamuseets dräkt- och textilhistoriker Anna Silwerulv. Hon fortsätter:

– En annan stor utmaning var att få konstnärerna att rita rätt typ av kläder på människorna i de animerade sekvenserna. Vi vill ju att man ska se att scenerna utspelar sig i 1620-talets Sverige och inte 1800-talets Frankrike. Det återstår att se om de lyckades, vi håller tummarna.

Även om det har varit utmanande många gånger och tagit mycket tid och energi är forskarna nöjda med att Factstory valde att utöka projektet och fokusera på forskningen kring Vasa.

Forskningsfokus

– Att de givit forskningen mycket tid och plats är jag väldigt glad för. Jag tycker också om att de har lyft det internationella perspektivet. Historien om Vasa är inte bara en svensk historia utan har koppling till många andra länder och platser, vilket är något jag tror kommer framgå av filmerna, säger Anna Maria Forssberg, historiker och forskare på Vasamuseet.

Inspelningarna har skett under knappt två år i tre stora omgångar. Förutom i Stockholm har de även  filmat på Uppsala universitet och Skoklosters slott, i parken vid Ängsö slott, i Danmark, Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Och förutom på Vasamuseet har det filmats sekvenser på Riksarkivet, på Livrustkammaren, vid Vasas förlisningsplats och även hemma hos Fred Hocker.

Se programmet