Utomhusvisningar runt Vasamuseet

11 maj 2020

Från och med maj erbjuder Vasamuseet utomhusvisningar på fredagar. Konceptet är nytt och framtaget då museet är stängt och inte har kunnat erbjuda visningar inne på museet.

Den nya guidade turen utomhus handlar om Vasamuseets arkitektur och om platser med koppling till Vasas historia. Besökarna får även lära sig mer om skeppsgården, bärgningsplatsen och Galärvarvets historia.

Turen är 45 minuter lång och ges för max 10 besökare för att kunna hålla det rekommenderade avståndet. Visningarna har hittills varit mycket uppskattade och har även uppmärksammats i lokalradion. Marknadsutvecklare Lars Björkman säger:

- Idén med utomhusvisningarna att ge besökarna en bit kulturhistoria under säkra former. Förhoppningsvis kan den sätta guldkant på en promenad runt Djurgården.

I samband med visningen har besökarna möjlighet att fika eller äta lunch på Vasamuseets restaurang som nyligen öppnat igen.