Vasamuseet erbjuder skolor digitala träffar

23 april 2020

Vasamuseet är stängt men museets distansarbetande pedagoger erbjuder skolklasser digitala möten från annan plats än museet. Med hjälp av bildmaterial, föremål, berättelser och spännande fakta levandegörs berättelsen om Vasa.

Det digitala mötet är 30 minuter långt, kostnadsfritt och erbjudandet passar elever från förskoleklass till och med studier på gymnasienivå och SFI.

Skeppet Vasa är utgångspunkten, men det finns många olika sammanhang och teman som Vasa kan kopplas till. De förslag på teman som erbjuds är:

• Skeppet och människorna: Diskussion kring skeppets spännande öde och hur det var att vara barn och vuxen på ett krigsskepp på 1600-talet. Temat passar för fakta- och fantasihungriga barn och ger en överblick av Vasas historia.
  • Vasa och Östersjöriket: Om skeppet Vasas plats i den svenska historien, närmare bestämt den tid som kallas Stormaktstiden.
  • Kemi och Vasa: Fokus på konserveringen av skeppet. Kemistudenter får på detta sätt konkreta exempel på konservering och nedbrytningsprocesser från verkligheten.
  • Muntligt berättande: Möt Vasa utifrån föremålen som hittades i skeppet. Temat handlar om berättande i en blandning av fantasi och fakta.
  • Historiebruk: Skeppet Vasas historia kan som all historia användas på olika sätt och för olika syften. Hur använde exempelvis Gustav II Adolf historiska personer och antika hjältar på skeppet Vasa för att stärka sina politiska mål och bilden av sig själv?

- Vi hoppas på givande möten och frågvisa stunder, säger museipedagog Lotta Wiker.