50 år sedan Vasa bärgades - Välkommen på boklansering!

2011-04-06

Välkommen till lansering av den nya boken "Vasa – Historien om ett skepp". Torsdag 14 april kl 8.00-10.00 på Vasamuseet. Boken som är producerad i samarbete mellan Vasamuseet och Bonnier Fakta innehåller bl a historiska bilder, faksimil och fotografier på Vasa och skeppets bärgning. Vi bjuder på frukost. O s a senast 11 april till info@bonnierfakta.se eller till Lina Wijk 08-696 86 27.

Tid: Torsdagen den 14 april klockan 8.00-10.00.
Plats: Vasamuseet, Djurgården, Stockholm.

Välkommen till lansering av den nya boken Vasa – Historien om ett skepp.

Boken som är producerad i samarbete mellan Vasamuseet och Bonnier Fakta är rikt illustrerad med historiska bilder, fotografier på föremål och detaljer på Vasa samt från bärgningen. Boken innehåller dessutom ett tiotal faksimil som ger en unik inblick i den spännande historien. Boken ges ut samtidigt på svenska och engelska.

Hör Vasamuseets chef Marika Hedin, Fred Hocker, forskare Vasaenheten, samt Katarina Villner, sakkunnig, berätta om bärgningen och de nya upptäckter som gjorts kring skeppet och dess bevarande.

En god frukost står uppdukad från kl 8.00, programmet börjar kl 8.30.

O s a senast 11 april till info@bonnierfakta.se eller till Lina Wijk 08-696 86 27.

Under presskonferensen bjuder vi också på en smygtitt av jubileumsutställningen Äventyret Vasa. Hur kunde en bärgning av ett skepp som Vasa överhuvudtaget förverkligas?
Bärgningen av Vasa var ett tidstypiskt äventyr. I rymdkapplöpningens era speglade bärgningen den snabba tekniska utvecklingen, optimism och en stark framtidstro. I utställningen visas ett urval av unika färgbilder från tiden före och kring det sista lyftet, föremål från dykarflotten samt Sveriges Radios sändningar från den 24 april.