944 357 besökare på Vasamuseet under år 2022

Skeppet Vasa och tiondelsmodellen av skeppet
Catrin Rising/Vasamuseet/SMTM

2023-01-03

År 2022 hittade besökare från både Sverige och övriga Europa tillbaka till Vasamuseet. Hela 944 357 personer valde att besöka Vasamuseet under 2022.

Trots att 2022 började med nya pandemirestriktioner och inställda evenemang som följd har Vasamuseet lockat nästan en miljon besökare under året som gått.

– Att nästan en miljon valde att besöka Vasamuseet under 2022 är fantastiskt roligt. Dessutom innebär det ett eget litet rekord; vi hade satt ett mål på 850 000 och är glada att vi överträffade det med råge, säger Jenny Lind, Vasamuseets chef. Hon fortsätter:

– Många utländska besökare kom till oss under julledigheten. Dagen före julafton, den 23 december, kom det fler än 1400 besökare. Det var mer än den genomsnittliga siffran för vardagar i december.

Vasamuseet är ett av Sveriges främsta internationella besöksmål. Och det märks tydligt på besökarna i museet. Ungefär 85 procent utgörs av utländska turister.

– Under förra året har vi åter hört en hel del franska, tyska och engelska på museet, vilket är underbart. Våra engelska visningar har varit välbesökta, inte minst nu i december. Att turisterna börjat hitta tillbaka till Stockholm märks och vi är glada över att så många väljer att komma till Vasamuseet, säger Jenny Lind.

Tillsammans kan Vasamuseets guider tala fjorton olika språk, museets audioguide finns på 19 olika språk och filmen om Vasa visas på åtta olika språk under högsäsong.

– Det innebär att de allra flesta av våra besökare kan få ta del av berättelsen om Vasa på sitt eget språk, vilket vi vet är enormt uppskattat. Många av våra utländska besökare berättar att de länge önskat se Vasa och vi är bortskämda med fina omdömen, avslutar Jenny Lind.

Totalt har Vasamuseet tagit emot över 31 miljoner besökare sedan museet öppnade 1990. Tillsammans med besöken på Wasavarvet, där skeppet stod innan det nuvarande museet slog upp sina portar, har över 43 miljoner personer sett skeppet Vasa sedan bärgningen 1961.

Catrin Rising, kommunikatör
Telefon: 073 – 735 16 02