Afternoon tea, hantverkskvällar och temasöndagar i höstens program på Vasamuseet

Program under Vasas galjon
Vasamuseet/SMTM

2022-08-23

Den 1 september är det premiär för programhösten på Vasamuseet som bjuder på en fullspäckad programhöst med afternoon tea, soppluncher, spännande föredrag och härliga matupplevelser. I eftermiddag öppnar biljettbokningen.

Programhösten på Vasamuseet börjar storstilat. Under den tjugoårsjubilerande Östersjöfestivalens paraply hålls en konsert i skeppshallen med barockensemblen L’Arpeggiata, som ger 1600-talet nytt liv med latino- och jazzinfluenser.

– En nyhet för i år är programverksamhet på söndagarna i oktober och november, med specialvisningar i oktober och ett nytt tema varje söndag i november. Som vanligt uppmärksammar vi Gustav Adolf-dagen den 6 november. I år gör vi det tillsammans med måltidshistorikern Richard Tellström som berättar om matens idévärld på 1600-talet, säger Elin Petersson, programansvarig på Vasamuseet. Hon fortsätter:

– Det är underbart att programverksamheten är helt och hållet tillbaka efter två års pandemirestriktioner. Nu ser vi fram emot en härlig programhöst tillsammans med våra besökare!

Afternoon tea på Vasamuseet innebär ett kulturhistoriskt föredrag och en härlig tallrik med godsaker till teet. I höst handlar föredragen om färger på 1600-talet. Soppluncherna med föredrag sker på torsdagar och då serveras givetvis ärtsoppa. De populära hantverkskvällarna med Vasamuseets dräktforskare är tillbaka på onsdagskvällarna, med fika och inspiration från skeppet Vasa och 1600-talet.

Programpunkter i september nedan:

Torsdag 1 september kl. 19.30
Östersjöfestivalen på Vasamuseet
Jazzig barock möter skeppet Vasa i en konsert med L’Arpeggiata, en ensemble som ger 1600-talet nytt liv med influenser från jazz och latino. Programmet är en del av Östersjöfestivalen som i år firar tjugoårsjubileum.

Lördag 3 september kl. 14
Trädgårdsvisning

På den här visningen får du veta mer om hur köksväxter, läkeörter och andra grödor användes för att bota sjukdomar och vilken mat som odlades för att tas ombord på krigsskeppen. Visningen varar cirka 45 minuter och hålls oavsett väder.

Onsdag 7 september kl. 17.30
Hantverkskväll med Vasamuseets forskare

Första onsdagen i månaden bjuder Vasamuseets dräktforskningsteam till hantverkskvällar. Kom till skräddarstugan och skapa, ta med ditt eget hantverksprojekt och utbyt erfarenheter och idéer tillsammans med andra. Forskarna bjuder på fika och inspiration från Vasa och 1600-talet.

Torsdag 22 september kl. 12
Sopplunch med föredrag

Inbördeskrig, diplomati och sjökrig under 1600-talet. Vasas verksamma tid för flottan blev inte lång, men hennes systerskepp deltog i diplomati och krig ända tills hon sänktes vid Vaxholmsinloppet. Ingvar Sjöblom, doktor i historia och lektor i krigsvetenskap, beskriver förändringarna inom flottan från 1620 fram till 1680-talet.

Fredag 30 september kl.15.30
Afternoon tea: Färg på 1600-talet

Hur målade man på 1600-talet? Om de tekniska förutsättningarna vad gäller pigment, målningsmaterial och om tekniker som ådring, marmorering och grisaille. Dessutom om 1600-talets svenska arkitektur: renässansmåleriet i skeppsbroadelns palatsliknande hus i Stockholm, överdådig barock i adelns slott, om bonader och väggmålningar hos de mest förmögna på landsbygden och fasadfärgsättning i städerna.

För fullständigt program, se: vasamuseet.se/besok/hostens-program

Catrin Rising, kommunikationsansvarig Vasamuseet
E-post: catrin.rising@smtm.se