Afternoon tea, soppföredrag och Gustav II Adolfs kyller på Vasamuseet i höst

Höstens program 2019

2019-09-10

I höstens program kommer skeppet Vasa och hennes tid till liv. Afternoon tea några fredagar med föredrag om kvinnligt liv på Vasas tid. Soppföredrag på onsdagskvällar där soppan serveras tillsammans med föredrag som har fokus på Vasas historia – från 1600-talet fram till idag. Gustav Adolf-dagen uppmärksammas med ett föredrag om vapenrocken - kyllret - kungen bar den där dimmiga dagen i Lützen.

Afternoon tea ska avnjutas med föredrag – i alla fall på Vasamuseet. I höst om hur livet gestaltade sig för kvinnor i olika samhällsgrupper under 1600-talet.

Äktenskap och relationer i tidigmodern tid
Fredag den 27 september kl. 15.30
Det goda äktenskapet var byggt på kärlek och frivillighet. För att på bästa sätt kunna arbeta tillsammans, fostra barn och tjänstefolk och styra ett hushåll, krävdes sympati, ömhet och sexuell attraktion mellan makarna. Föredrag med Malin Lennartsson, docent i historia vid Linnéuniversitetet i Växjö och mottagare av Vasamuseets vänners pris 2001.

Konsten att försörja sig – kvinnors arbete i Stockholm 1650-1750
Fredag 25 oktober kl. 15.30
Kvinnor och män hade inte samma formella rättigheter att driva näring under tidigmodern tid. Trots det fanns det gott om kvinnor i huvudstaden som sålde bröd och frukt, fisk och kött från både korg och bod. Föredrag med Sofia Ling, docent i historia vid Uppsala universitet.

Missdåderskor och brottsoffer i vasatidens Sverige
Fredag 29 november kl. 15.30
Bordellmadamen Sara Simonsdotter i Stockholm och Brita Larsdotter på Åland var missdåderskor och bestraffades hårt för sina brott. Hur de bestraffades säger något om levnadsförhållanden och handlingsutrymmen för de kvinnor som befann sig i samhällets marginaler. Deras levnadsöden berättar också en annan historia. En historia om drömmar och längtan. Föredrag med Annika Sandén, historiker och författare.

Soppföredrag på på onsdagskvällar:

Möt människorna som arbetade på och runt Vasa
Onsdag den 16 oktober kl. 18.00
När Vasa gav sig ut på sin jungfrufärd var Stockholms kajer fulla av åskådare som bevittnade hur skeppet sjönk mitt på strömmen. Här får du möta några av de stockholmare som var med i bygget av Vasa, personer som levererat varor, sågat, sytt segel och snidat skulpturer samt ett av ögonvittnena till olyckan. Föredrag med Anna Maria Forssberg, docent i historia och forskare på Vasamuseet.
Kräftsoppa serveras.

Att bärga Vasa – ett äventyr och en ganska grabbig historia
Onsdag den 20 november kl. 18.00
Vasas bärgning skulle kunna utgöra handlingen i en äventyrsfilm – bärgningen var minst sagt spektakulär och unik i sitt slag. Utifrån bilder av männen som deltog i bärgningen och av föremål från dykarboden på dykarflotten berättar Kristin Ytterborg, intendent på Vasamuseet, en historia om Vasas sensationella bärgning i en tid då allt kändes möjligt.
Kantarellsoppa serveras.

Stormaktstiden under ytan
Onsdag den 4 december kl. 18.00
Följ med ner under ytan i Stockholms hamn. Efter Vasas bärgning 1961 ökade intresset för det som kunde finnas dolt under ytan. De senaste fem åren har flera spännande fynd gjorts som kan berätta mer om stormaktstidens Stockholm och de skepp som byggdes både före och efter Vasa. Föredrag med Jim Hansson, marinarkeolog på Statens maritima och transporthistoriska museer.
Vegansk bönsoppa serveras med nybakat bröd och kikärtsfluff.

Kyllrets väg från Lützen
Gustav Adolf-dagen, onsdag 6 november, kl. 18.00
Efter att kung Gustav Adolf stupat i Lützen, plundrades liket på allt utom strumpor och särk. Kyllret – älghudsjackan kungen bar – fördes till kejsaren i Wien. Länge sågs kyllret som ett av Österrikes främsta krigsbyten. År 1920, efter första världskriget, kläcktes plötsligt idén om att det skulle lämnas tillbaka. Sedan dess finns kyllret på Livrustkammaren. Jenny Öhman, historiker, berättar om kyllrets väg från Lützen.

För fullständigt program se: vasamuseet.se

För ytterligare information och bilder, kontakta gärna:
Catrin Rising, kommunikationsansvarig Vasamuseet.
E-post: catrin.rising@smtm.se

Siri Beer-Boman, programansvarig Vasamuseet
Telefon: Telefon: 08-519 548 54
E-post: siri.beer-Boman@smtm.se

Vasa – från vrak till världsklass! Vasamuseet är med sina 1,5 miljoner besökare per år ett av världens populäraste besöksmål. När skeppet Vasa bröt vattenytan 1961 var hon ett stycke orört 1600-tal. År 1628 seglade Vasa ut på sin jungfrufärd, men resan blev kort och inför bestörta åskådare förliste hon i Stockholms hamn och låg på bottnen i 333 år. Tiden ombord stannade. Välkommen på en upptäcktsfärd i Vasas värld! Vasamuseet är en del av Statens maritima och transporthistoriska museer.