Bli vittne till historien och se när skeppet Vasa förliser

Vasa sjunker (bild från animationsfilm)
Filmic Art

2023-08-10

Torsdagen den 10 augusti går det att se hur det gick till när skeppet Vasa förliste samma datum år 1628 i en mycket realistisk animation som visas på en utomhustavla på Skeppsbron i Stockholm enbart den här dagen.

Idag – den 10 augusti – är det 395 år sedan skeppet Vasa seglade iväg och sjönk på sin allra första resa som därmed också blev den sista. Det uppmärksammar Vasamuseet med en animation över hur det kunde ha sett ut. Animationen visas på en 55-tums skärm, som placeras mellan Tullhus 2 och Tullhus 3 på Skeppsbron och finns på plats enbart denna dag.

Betraktaren framför skärmen får uppleva hur det kan ha varit den 10 augusti 1628. Själva skärmen är som ett fönster ut mot vattnet, och Skeppsholmen och Kastellholmen liksom delar av Söder syns. Snart kommer Vasa seglande, precis som hon gjorde för 395 år sedan. En vindpust gör att skeppet kränger till, börjar ta in vatten genom de öppna kanonportarna och sjunker.

Animationen är skapad med en 3D-modell av skeppet som animerats, en filmad bakgrund och 3D-simuleringar av både vatten och segel.

Kampanjen som fått namnet ”Witness History” är ursprungligen ett tävlingsbidrag från byrån Bloomy Ideas, som vann andra pris i företaget Ocean Outdoors tävling Digital Creative Competition i vintras. Tävlingen går ut på att premiera idéer till utomhusreklam, men det är inte alltid som idéerna blir verklighet.

- Vi på Vasamuseet tyckte mycket om Bloomys idé att visa hur förlisningen gick till som om du vore på plats år 1628 och såg det med egna ögon. Det är väldigt roligt att idén gick att genomföra, säger Catrin Rising, kommunikationsansvarig på Vasamuseet. Hon fortsätter:

- Det är bara idag den 10 augusti som animationen går att se på skärmen på Skeppsbron i Stockholm, men jag räknar med att vi ska kunna visa den på plats på Vasamuseet också i olika sammanhang framöver.

Den tillfälliga skärmen i storlek 55 tum börjar monteras på Skeppsbron klockan 8 på morgonen den 10 augusti, Vasas förlisningsdag, och finns på plats hela dagen.

Animationen med Vasas förlisning är en endagskampanj från Vasamuseet och Bloomy Ideas för att uppmärksamma Vasas förlisningsdag och inspirera människor till att besöka museet för att se skeppet och lära sig mer om henne och hennes dramatiska historia. Filmen är producerad av Filmic Art AB.

Arbetsgrupp Vasamuseet/Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM)
Sofie Aspelin, kommunikationschef SMTM
Catrin Rising, kommunikationsansvarig Vasamuseet