Dag och natt på skeppet Vasa i juletid

Skeppet Vasa i kvällningen
Hans Hammarskiöld

2017-12-06

Jullovet är en perfekt tid för att se skeppet Vasa, och lära mer om hennes mycket korta och på samma gång mycket långa historia. Upplev hur livet ombord på Vasa kunde vara - såväl på dagen som på natten - genom att vara med på en familjevisning där små och stora deltar tillsammans. Under jullovet ges extra många visningar per dag.

Jullovet är en perfekt tid för att se skeppet Vasa, och lära mer om hennes mycket korta och på samma gång mycket långa historia. I juletid är det extra magiskt att se skeppet där hon vilar i sin slutliga hamn inne på Vasamuseet, och är museets självklara medelpunkt.

Familjevisning: Livet ombord på Vasa
Ombord på Vasa skulle hundratals människor samsas på en liten yta. Vad skulle de jobba med? Vad åt de på batteridäck och hur sov de i den eleganta kajutan? Livet ombord på Vasa är en spännande familjevisning om livet ombord där barn och vuxna tillsammans får uppleva känslan av att vara ombord på skeppet. Passar för barn från 4 år i sällskap med vuxen.

Familjevisning: Dag och natt på skeppet
På ett seglande skepp avlöser arbete och vila varandra dygnet runt. Vi prövar några arbetsuppgifter och går sedan till vila när skymningen faller i upplevelserummet Under däck. Kanske vi väljer att segla lite på natten rent av…? Passar för barn från 7 år i sällskap med vuxen.

Barnfilm: Vasagrisen
En dag fick grisen Lindbom lämna sin kära lerpöl och ge sig ut på ett riktigt äventyr - han skulle segla med Vasa! Filmen är baserad på boken Vasagrisen skriven av Björn Bergenholtz. Passar för barn från 3 år i sällskap med vuxen.

På egen hand: Spåret med Vasagrisen
Följ efter grisen Lindbom efter att ha sett filmen! I anslutning till filmen finns en folder med kluriga frågor som ett spår genom museet. Passar för barn från 3 år i sällskap med vuxen.

På egen hand: Familjespåret
Genom att följa spåret genom utställningarna kan barn och vuxna leta, lösa uppgifter och upptäcka museet tillsammans. Några saker går att fortsätta pyssla med hemma. Passar barn från 6 år som går tillsammans med vuxen.

Alla program, filmer och visningar ingår alltid i entréavgiften som är 130 kronor för vuxna och gratis för barn till och med 18 år.

Öppettider och entré

Dagligen klockan 10.00–17.00
Onsdagar klockan 10.00–20.00

Nyårsafton öppet klockan 10.00–15.00

Stängda dagar:
23–25 december, 1 januari.

För fullständigt program och tider för visningar och film, se: www.vasamuseet.se

Catrin Rising, kommunikatör.
Telefon: 08-519 558 47.