Gräv ut Vasa på nytt på påsklovet!

Pröva på att vara marinarkeolog
Anneli Karlsson / Statens maritima museer

2018-03-22

Gör en platting, bärga en kanon och testa att vara marinarkeolog och gräv ut Vasa på nytt. Varje dag på Vasas påsklov från 30 mars till 8 april finns spännande aktiviteter för skollediga barn. Alla påsklovsaktiviteter ingår i entrén!

Pröva på att vara marinarkeolog och gräv ut Vasa på nytt, känn på en 400 år gammal kanonkula, gör en platting och bärga en kanon... Varje dag på Vasas påsklov från 30 mars till 8 april finns spännande aktiviteter för skollediga barn.

På Östersjöns botten döljer sig tusentals välbevarade vrak. Ett av dem som hittats och bärgats är Vasa. Men det var inte bara ett skepp som marinarkeologerna och dykarna fann på botten. Vasa var fyllt av saker som människorna ombord hade packat med sig.

Från havets djup heter påskens familjevisning om hur det är att vara marinarkeolog. Här får barnen pröva på att gräva ut skeppet Vasa på nytt och se vad för saker som döljer sig i djupet. Sakerna som hittas kan berätta mycket om en annan tid och om människorna som hade tagit dem med sig ombord. Visningen ges flera gånger dagligen under påsklovet och passar barn från 7 år i sällskap med en vuxen.

Bygga, lasta, segla är en familjevisning där barnen får ta reda på mer om bygget av Vasa som skulle bli Sveriges förnämsta krigsskepp. Till exempel om vad som behövdes för att bygga det och hur det hela gick till. Barnen får till sist segla iväg med skeppet i museets upplevelserum Under däck! Visningen ges flera gånger dagligen under påsklovet och passar barn mellan 4 och 10 år i sällskap med en vuxen.

Bärga en kanon – dagligen mellan klockan 11.00 och 12.00
Redan på 1600-talet lyckades dykare att ta sig ner på trettio meters djup för att bärga Vasas dyrbara kanoner. Men hur gjorde de egentligen? Besökare får vara med och göra ett experiment med eld och vatten som förklarar hur en dykarklocka fungerar.

Gör en platting – dagligen mellan klockan 14.00 och 15.00
Skeppet Vasa hade sammanlagt omkring 12 kilometer rep av olika slag och tjocklek. Lär dig att fläta tjärdoftande hampasnöre till ett litet rep av samma slag som fanns på Vasa.

Träffa en marinarkeolog – enbart torsdag 5 april 11.30
Känn på en 400 år gammal kanonkula, pröva att andas i en helmask, känn på en dykardräkt och andra dykattiraljer och lär dig om hur de fungerar. Marinarkeologen Jim Hansson berättar om sitt arbete i en undervattensvärld som de flesta av oss aldrig får se.

Alla påsklovsaktiviteter ingår i entréavgiften  - och för barn upp till 18 år är det fri entré.

För fullständigt program se: www.vasamuseet.se

Catrin Rising, kommunikatör
Telefon: 08-51 95 58 47