Gustav Adolf-pris till Moa Matthis

2010-11-08

Moa Matthis har tilldelats årets Gustav Adolf-pris för sin bok Maria Eleonora – drottningen som sa nej. Matthis visar hur bemötandet av drottningen förändrades före och efter Gustav II Adolfs död.

Moa Matthis har tilldelats årets Gustav Adolf-pris för sin bok Maria Eleonora – drottningen som sa nej. I en skarp analys av maktkampen mellan kungamakt och råd visar hon hur drottningens agerande styrdes av underliggande motiv och hur bemötandet av henne förändrades före och efter maken Gustav II Adolfs död. 1800-talets historieskrivning lade därefter sin tids värderingar kring genus och nation till berättelsen. På så sätt befästes bilden av en gråtmild, hysterisk kvinna.

Moa Matthis är verksam som författare, kulturskribent och forskare i engelsk litteratur och är även nominerad till Augustpriset i kategorin facklitteratur. Gustav Adolf-priset om 35 000 kronor delas ut av Vasamuseets vänner på Gustav Adolf-dagen som hålls varje år den 6 november.