Hon blir Vasamuseets nya chef

Lisa Månsson
Anneli Karlsson, Statens maritima museer.

2015-06-26

Från och med i höst blir Lisa Månsson ny chef för Vasamuseet. Hon kommer närmast från Tom Tits Experiment i Södertälje där hon tidigare har ansvarat för utställnings-, program- och vetenskapsrelaterade frågor och där hon nu är tillförordnad vd.

Lisa Månsson är disputerad i medicinsk vetenskap på Karolinska Institutet men har de senaste åren varit utställnings- och programchef på Tom Tits Experiment i Södertälje som är Sveriges största science center. Idag är hon tillförordnad vd där och i höst blir hon ny chef för Vasamuseet.
– Det känns jättespännande. Att bli chef för Vasamuseet är ett drömjobb för mig. Vasa är en unik tillgång inte bara för Sverige utan för hela världen, säger hon.

Hon beskriver sig själv som en person med en stark koppling till det maritima och med flera värdefulla erfarenheter att bidra med i sin kommande roll.
– En av mina styrkor är att jag i många år har jobbat med utställningar och vet hur man skapar intresse och engagemang för olika målgrupper, säger hon.

Enligt Lisa Månsson ska det bli både utmanande och roligt att ta sig an det maritima kulturarvets utveckling.
– Tillsammans med mina nya kollegor vill jag levandegöra utställningen, bredda målgrupperna och genom populärvetenskap skapa ett ännu större engagemang kring Vasas spännande maritima historia, säger hon.

Leif Grundberg som är överintendent och chef för Statens maritima museer är mycket glad över att kunna hälsa Lisa Månsson välkommen till Vasamuseet.
– Med sin forskarbakgrund, sina ledaregenskaper och erfarenheter från science center-världen kommer hon att kunna bidra med nya perspektiv och fortsatt utvecklande av Vasamuseet som attraktion och kulturarv i världsklass, säger han.

Kontaktpersoner:
Lisa Månsson

Linda Norberg, chef ekonomi- och personalavdelningen
linda.norberg@maritima.se

Joakim Johansson, kommunikatör
joakim.johansson@maritima.se

Vasamuseet är ett av Sveriges mest kända besöksmål för en internationell publik och tar årligen emot 1,2 miljoner besökare från världens alla hörn. Vasamuseet ingår tillsammans med Sjöhistoriska museet och Marinmuseum i myndigheten Statens maritima museer som har till uppgift att bevara, utveckla och bygga upp kunskap om det maritima kulturarvet.