Leta, gissa, jämför, väg och mät och klura genom Vasamuseet på sportlovet

Två barn och en vuxen går Familjespåret på Vasamuseet
Denise Lissert/Vasamuseet/SMTN

2022-02-25

På Vasamuseet är det sportlov mellan den 26 februari och den 6 mars. Varje dag finns spännande aktiviteter för skollediga barn, bland annat kluriga spår genom museet, visningar om livet på Vasas tid och filmer om Vasa.

Tre olika filmer med anknytning till Vasa visas dagligen under hela lovet. Filmen om Vasa som berättar hela Vasas historia, Vasagrisen som är en tecknad film för de yngsta besökarna och Bygget av skeppet som berättar hur det gick till när Vasa byggdes.

– Varje dag gör vi flera familjevisningar för barn och vuxna tillsammans. Det är en upptäcktsfärd genom museet för att lära mer om skeppet Vasa, hennes tid och människorna som levde då, berättar Karin Schaefer som är pedagog på Vasamuseet och programansvarig för utbudet för barn.

För den som föredrar att ta sig an museet på egen hand finns det tre olika att följa genom museet. Vasagrisens spår passar för de lite yngre barnen som har sett filmen om Vasagrisen.

– Uppdrag Vasa passar för barn från åtta år och uppåt. Det är ett finurligt spår som fokuserar på aktivitet och, för den som vill, tävling. Barnen kommer till sex platser i museet där det bland annat gäller att klura, mäta och väga, säger Karin Schaefer och avslutar:

– Vårt tredje spår heter Familjespåret och finns på många olika språk. Det vänder sig till barn från sex år och tar besökarna till de mest barnvänliga platserna i museet. Självklart är alla våra spår gratis!

För fullständigt program se: Sportlov på Vasamuseet 2022

Catrin Rising, kommunikatör