Niklas Eriksson får Vasamuseets vänners pris år 2018

Omslag Riksäpplet - Arkeologiska perspektiv på ett bortglömt regalskepp

2018-04-17

Niklas Eriksson, filosofie doktor i arkeologi och postdoktor på CEMAS Centrum för maritima studier vid Stockholms universitet har tilldelats Vasamuseets vänners pris år 2018 för boken ”Riksäpplet – Arkeologiska perspektiv på ett bortglömt regalskepp”. Prissumman om 50 000 kronor, kommer att delas ut på Vasamuseet tisdagen den 24 april.

Genom en insiktsfull presentation av det marinarkeologiska arbetssättet i kombination med egna analyser och slutsatser, bjuder Eriksson in läsaren till ett för många okänt forskningsfält. Förutom en välskriven text tillgängliggörs observationer och intressanta resultat med egenhändigt gjorda illustrationer och teckningar av mycket hög klass. Eriksson ger nya perspektiv på ett känt källmaterial där parallellerna till Vasas historia är många och ny spännande kunskap lyfts fram på ett engagerande sätt.

- Jag känner mig oerhört hedrad, glad och stolt över att tilldelas Vasamuseets vänners pris. Min fascination för skeppet Vasa har haft stor betydelse för min forskning och det här erkännandet betyder mycket för mig, säger Niklas Eriksson.

Det var ingen tvekan om att Niklas Eriksson skulle utses till 2018-års pristagare. När förslaget Vasamuseets vänners styrelse fick priskommitténs förslag var beslutet lätt att fatta.

- Vi har i Niklas Eriksson en mycket värdig mottagare av priset. Varma gratulationer till pristagaren, säger Leif Nylander, ordförande i Vasamuseets Vänner.

Priskommittén som valde ut pristagaren består av: Linda Hinners, doktor i konstvetenskap och intendent på Nationalmuseum, Mattias Lundberg, professor vid institutionen för musikvetenskap på Uppsala universitet, Johan Rönnby, professor i marinarkeologi på Södertörns högskola, Monica Sargren, Fil.mag. i kulturhistoria och intendent vid Livrustkammaren och Skoklosters slott, Erland Sellberg, professor emeritus i idéhistoria på Stockholms universitet och Lisa Månsson, doktor i medicinsk vetenskap och museichef på Vasamuseet.

Vasamuseets vänners pris om 50 000 kronor delas ut årligen av föreningen Vasamuseets
vänner. Sedan år 2017 delas priset ut den 24 april, som markerar årsdagen för skeppet Vasas bärgning.

För ytterligare information, kontakta:
Leif Nylander, ordförande i Vasamuseets Vänner, telefon:  070-553 04 48, e- post: leif.nylander@telia.com

Besök även: https://www.vasamuseet.se/om-oss/vasamuseets-vanner/vannernas-pris

Martina Siegrist LarssonInformatör08-519 548 45martina.siegrist.larsson@maritima.se