Nobelpristagarna går ombord på Vasa

Maria Ljunggren, SMM

2010-12-11

Dagen efter nobelfesten gör flera av årets pristagare ett besök på Vasamuseet. Under en specialvisning av museet får nobelpristagarna den unika möjligheten att gå ombord på skeppet.

Dagen efter nobelfesten gjorde flera av årets pristagare ett besök på Vasamuseet. Under en specialvisning av museet fick nobelpristagarna den unika möjligheten att gå ombord på skeppet.

– Att gå ombord är en ära som annars bara förlänas stats- och marinchefer. Men för Vasamuseet som satsar mycket på ny forskning känns det förstås helt rätt och jag hoppas att det kan bli en tradition, säger Marika Hedin, museichef på Vasamuseet.

På bilden syns tre av nobelpristagarna ombord på Vasa, från vänster: ekonomipristagaren Peter A. Diamond, fysikpristagaren Andre Geim och ekonomipristagaren Dale T. Mortensen. (Kemipristagarna Akira Suzuki och Ei-Ichi Negishi finns också ombord, men under däck)