Ny SM-mästare i bräde

2009-12-10

En ny SM-mästare i bräde har korats: Mattias Höjer från Danderyd. SM i bräde avgjordes 5-6 december på Vasamuseet. Första dagen tävlade 34 kombattanter från hela Sverige om att gå vidare till andra dagens slutspel. En extra krydda blev kampen mellan de spelare som bor ute i landet och som mest tränar på nätet och stockholmarna som har bättre möjlighet att träna även på Vasamuseets onsdagsbräde.
I finalen möttes Mattias Höjer och Sten Helmfrid, tidigare svensk mästare. Matchen bjöd på dramatik och på de för brädspelet så karaktäristiska snabba vändningarna. I det andra partiet skaffade sig Mattias ett starkt övertag och såg ut att gå mot en säker seger. Men i det femte och sista partiet såg Sten en möjlighet att vända matchen och satsade allt på att göra en så kallad Sprängjan. Spänningen steg och under några drag var det ovisst hur matchen skulle sluta. Men Stens chansning gick inte hem och resultatet blev 9-3 i Mattias favör och han kunde för första gången kalla sig svensk mästare i bräde.

Fakta: När Vasa sommaren 1628 rustades för sin jungfruresa var det inte bara kanoner och barlast som bars ombord, utan även besättningens personliga tillhörigheter. Vid bärgningen 1961 hittades ett brädspel gjort av ask och ek med brickor av lönn och päronträ. 1996 bildades Vasamuseets brädspelsvänner och varje år anordnas SM i bräde invid skeppet. Svenskt bräde har en egen vokabulär som gett upphov till vardagliga uttryck, till exempel ”komma på kant med någon”, ”han blev brädad” och ”vilken sinkadus”.

Läs mer på www.vasamuseet.se
Vill du veta mer om brädspelandet eller själv börja spela bräde?
Hör av dig till Maria Sandström 519 558 85 maria.sandtrom@maritima.se