Pedagogiska pionjärer på internet: Vasamuseet anropar Sydney

2010-11-30

Nu pratar Vasamuseets pedagoger live inför kameran med elever i hela världen. Sent i går kväll stod Sofia Dahlquist framför Vasa och svarade på frågor från morgontrötta flickskoleelever i Sydney, Australien.

Foto: Daniel Jansson

Nu pratar Vasamuseets pedagoger live inför kameran med elever i hela världen. Sent i går kväll stod Sofia Dahlquist framför Vasa och svarade på frågor från morgontrötta flickskoleelever i Sydney, Australien.

- Det är eleverna som sätter innehållet i de här samtalen, bäst blir det om de har förberett sig med frågorna. Lärarens roll är att fördela ordet. Det viktigaste sedan är att ljuduppkopplingen funkar fint, lite hackiga bilder är inget som stör dessa elever. För dem är själva upplevelsen att vara uppkopplad till en "expert" som fokuserar just på dem, berättar Sofia Dahlquist.

Hon har under året experimenterat med att träffa skolelever via Skype, en konferensteknik på internet som vem som helst kan ladda ner gratis. Vasamuseet är därmed första svenska museum, kanske enda museum i världen, som använt Skype som pedagogisk metod.

I England har tekniken att ha videokonferens med museibesökare funnits ganska länge. Men man har då speciella rum och speciell utrustning. Det var i ett samarbete med ett museum i Portsmouth som Vasamuseets pedagoger fick upp ögonen för möjligheterna. Här kunde man låta varandras skolklasser få ställa sina frågor direkt till en expert i ett annat land. Därpå följde ett samarbete med e-utvecklarna i Nacka, en samling pedagogiska pionjärer inom användandet av internet där man även testat Skype i undervisningen. En av dessa nyskapande pedagoger var Lotta Bohlin på Myrsjöskolan som nu lät sina andra- och tredjeklassare besöka Vasamuseet via Skype. I tjugo minuter fick de ställa frågor till Sofia Dahlquist som också visade föremål från Vasa i kameran. Försöket filmades och har lockat en del uppmärksamhet på YouTube, också internationellt. Nu har Sofia Dahlquist "skypat" med studenter i Ohio där man intresserat sig mycket för projektet, och näst på tur står studenter i Tyskland.

Under 2011 kommer Vasamuseet fortsätta erbjuda besök via Skype, som en förberedelse till besök eller för skolklasser som inte har möjlighet att komma till museet.

Frågor till:
Sofia Dahlquist, museipedagog, tel 0709 30 03 85, sofia.dahlquist@maritima.se
Torbjörn Ågren, chef för museipedagogerna, tel 0733 60 42 94 torbjorn.agren@maritima.se
Martina Siegrist Larsson, informatör, martina.siegrist.larsson@maritima.se