Rekordår för Vasamuseet med över 1,5 miljoner besökare

Vasamuseet exteriört sommar besökare
Anneli Karlsson / Statens maritima och transporthistoriska museer

2020-01-03

För första gången har Vasamuseet tagit emot fler än 1,5 miljoner besökare under ett år. Hela 1 532 779 personer valde att besöka Vasamuseet under 2019.

Hela 1 532 779  personer valde att besöka Vasamuseet under 2019.

Ett enastående år med rekordmånga besökare – så går det att sammanfatta 2019 för Vasamuseets räkning. Besökssiffrorna visar att museet aldrig tidigare har haft så många besökare. Drygt 1,5 miljoner besökte Vasamuseet under förra året, en ökning med drygt 3 procent jämfört med 2018.

– Det är bara på Vasamuseet som du kan se ett så välbevarat 1600-talsskepp. Berättelsen om Vasa, hur hon bärgades och hur vi nu bevarar skeppet engagerar människor i alla åldrar från hela världen, säger Vasamuseets chef Lisa Månsson och fortsätter:

– Genom regelbundna besöksundersökningar vet vi att våra besökare är mycket nöjda. Många kommer hit tack vare personliga rekommendationer från vänner och bekanta, vilket är det bästa betyg vi kan få.

En stor del av ökningen procentuellt sett är bland barn och unga, det vill säga besökare under 19 år, som har ökat med 12 procent från år 2018 till 2019. Det handlar både om skolklasser och om barn som kommer till museet tillsammans med någon vuxen.

– Det är förstås extra glädjande. Vi sätter mycket stort värde på att ha många barn bland våra besökare, och vi hoppas att de går härifrån inspirerade av Vasas historia och nyfikna på att utforska mer. Berättelsen om Vasa rymmer så mycket, allt från stormaktstidens Sverige till rent naturvetenskapliga frågeställningar som rör skeppets bevarande. Barnen visar intresse för hela bredden, säger Lisa Månsson.

Besök från skolor, från förskolor upp till gymnasiet, har ökat stadigt de senaste åren. För att alla skolor ska ha möjlighet att ta del av de pedagogiska programmen är de kostnadsfria. För de som inte kan ta sig till museet erbjuds pedagogledda program via Skype. Många skolklasser väljer också att besöka Vasamuseet på egen hand.

– Många lärare uppskattar att kunna göra ett besök på Vasamuseet kopplat till undervisningen i skolan. Våra pedagogiska program har stor bredd. Under de senaste åren har vi satsat en hel del på vårt utbud för barn och unga, inte minst vad det gäller tillgänglighet på många språk, vilket jag tror får genomslag i våra ökande besökssiffror, säger Lisa Månsson.

Totalt har Vasamuseet tagit emot nästan 30 miljoner besökare sedan museet öppnade 1990. Någon gång i början av 2020 kommer Vasamuseet att välkomna den 30 miljonte besökaren. Tillsammans med besöken på Wasavarvet, där skeppet stod innan det nuvarande museet slog upp sina portar, har över 40 miljoner personer sett skeppet Vasa sedan bärgningen 1961.

Catrin Rising, kommunikatör
Telefon: 08-51 95 58 47