Right Livelihood-pristagare ombord på Vasa

2014-11-30

​I samband med utdelningen av årets Right Livelihood-pris fick pristagarna gå ombord på skeppet Vasa för en guidad specialtur. Något som i vanliga fall enbart erbjuds statschefer, marinchefer och Nobelpristagare.

De fem pristagarna 2014 är Alan Rusbridger, Asma Jahangir, Edward Snowden, Basil Fernando och Bill McKibben. Under besöket på Vasa representerades Edward Snowden av sin pappa Lonnie Snowden (mitten).

Pristagarna visades runt på skeppet av biträdande museichefen Magnus Olofsson.
– Jag är väldigt stolt över att ha Right Livelihood- pristagarna som gäster på museet. Vasa bär vittnesbörd om hur det kan gå om ingen höjer sin röst och säger ifrån. På många håll i världen är historien censurerad, men Right Livelihood-priset belönar dem som arbetar för mänskliga rättigheter, säger Magnus Olofsson.

På Vasa erbjuds annars bara statschefer, marinchefer och Nobelpristagare att gå ombord.

Högupplöst pressbild: http://www.mynewsdesk.com/se/vasamuseet/images/rig...

Mer information: