Säg JA vid skeppet Vasa!

Bröllop på Vasamuseet.
Lovisa Brämming, Vasamuseet/SMTM.

2023-02-07

Kärleken svallar på Vasamuseet som för första gången arrangerar drop in-vigslar med skeppet Vasa som vittne. Det sker på alla hjärtans dag, den 14 februari.

– Det här blir en extra kärleksfull dag på Vasamuseet!  Vi tänker oss att det kan passa par som redan bestämt sig för att gifta sig och har hindersprövningen klar, men ännu inte bokat lokal eller beslutat datum, menar Siri Beer Boman, programansvarig på Vasamuseet.

Vigslarna sker vid det förgyllda galjonslejonet på museets övre plan, med fin utsikt över skeppet. Där finns vittnen på plats tillsammans med Vasamuseets vigselförrättare Hans-Lennart Ohlsson.

– Stora bröllopssällskap väljer nog inte drop in-bröllop, men det är förstås helt okej att ha med sig egna vittnen, familj och gäster. Vi räknar med att hinna viga ett trettiotal par på Vasamuseet den här dagen. Vi vill att varje vigsel ska kännas speciell och det får inte bli stressigt. Det här ska ju vara fint och minnesvärt, säger Siri Beer Boman och fortsätter:

– Nu är det hög tid att fria för dem som vill ha bröllop på Vasamuseet! Brudparet behöver bara tänka på att ha med giltig hindersprövning och legitimation. Resten ordnar vi!

Giftaslysten? Detta gäller för Vasa-bröllop

• Tid: Den 14 februari 2023, på alla hjärtans dag, mellan 10 och 15.
  • Brudparet anmäler sig i museets entré och får där en ungefärlig tid för sin vigsel.
  • Det går inte att boka i förväg, det är enbart drop in och principen först till kvarn gäller. Därför kan dagen bli fulltecknad.
  • Det kostar ingenting för paret som vill gifta sig, men vill de ha med sig gäster får gästerna betala ordinarie museientré.

För ytterligare information och bilder, kontakta gärna:
Catrin Rising, kommunikationsansvarig Vasamuseet.
Telefon: 073 – 735 16 02
E-post: catrin.rising@smtm.se