Unik del av Ukrainas kulturarv säkrat med hjälp av Vasamuseet

Dimitri Kobalia Fred Hocker Lars Amréus
Ksenia Kobalia, Khortytsia National Reserve

2023-05-25

Under en resa till Ukraina har Vasamuseet hjälpt till att dokumentera en unik del av Ukrainas kulturarv, ett antal vrak på museet Khortytsia National Reserve nära Zaporizjzja, för framtiden.

Vasamuseet har sedan många år ett samarbete med ukrainska Khortytsia National Reserve, ett museum och en park nära Zaporizjzja, cirka 30 km från den nuvarande frontlinjen. Museet har önskat specifik hjälp från Vasamuseet och Statens maritima och transporthistoriska museer, SMTM, (som Vasamuseet är en del av) gällande bevarande av vrak från fyra fartyg i trä som tagits upp från floden Dnepr i arkeologiska projekt.

Lars Amréus, överintendent för SMTM, och Fred Hocker, forskningsledare på Vasamuseet, reste till Ukraina i början av maj för att hjälpa museet med att dokumentera vraken digitalt genom fotogrammetriska mätningar.

– Resan har varit planerad tidigare men behovet av hjälp har blivit mer akut på grund av kriget. Museet har evakuerat allt de kan evakuera men vraken kan inte flyttas, och det är därför viktigt att dokumentera vraken medan det är möjligt, om de skulle skadas eller förstöras under kriget. Genom det arbete vi nu genomfört kan vraken bevaras digitalt för framtiden, berättar Fred Hocker.

Insikter om kulturarvet

Resan har även bidragit till ett fördjupat samarbete och nya insikter.

– Museipersonalen visade en stor beslutsamhet och hängivenhet i sitt arbete med att bevara och bruka kulturarvet, även om många i den manliga personalen tjänstgör i Försvarsmakten. Att de är villiga att riskera sina liv varje dag fick mig att inse att kulturarvet inte bara är till teoretisk eller immateriell nytta för samhället – det har ett äkta och verkligt värde. Kulturarvet måste vara en integrerad del av alla samhällen som vill kalla sig civiliserade, säger Fred Hocker.

– Vi blev mycket väl omhändertagna av våra ukrainska kollegor. Den stora tacksamhet som alla gav uttryck för över vårt besök var både påfallande och rörande. Vi fick höra att ingen annan utländsk kulturinstitution arbetat så nära frontlinjen och att arbetet vi genomförde tillsammans med dem gav dem en förnyad känsla av mening, berättar Lars Amréus.

Under resan var Lars Amréus även i Kiev för möten med Ukrainas kulturminister med flera för att diskutera bland annat bevarande av Ukrainas kulturarv.

Kontaktpersoner

Fred Hocker, forskningsledare Vasamuseet, tfn 08-519 548 06, 0705-30 48 06, e-post fred.hocker@smtm.se

Lars Amréus, överintendent SMTM, tfn 0730-89 88 61, e-post lars.amreus@smtm.se

Presskontakt