Utforska skelett och gå i grisen Lindboms spår

Skelett i utställningen Ansikte mot ansikte på Vasamuseet
Foto: Statens maritima museer

2017-10-26

På höstlovet kan skollovslediga barn följa med på spännande upptäcktsfärder i museet för att lära sig mer om skeppet och människorna kring Vasa. Häng med grisen Lindbom ut på havet, utforska skelett och testa att styra med kollerstock. Höstlovet på Vasamuseet pågår mellan 28 oktober och 5 november och alla aktiviteter ingår i entrépriset.

Familjevisning: Bygga, lasta, segla
Vasa skulle bli Sveriges förnämsta krigsskepp. Men vad behövdes för att bygga det och hur gick det till? Vi tar reda på mer om bygget av Vasa och avslutar med att segla iväg i upplevelserummet Under däck! Visningen tar cirka 40 minuter och passar barn mellan 4 och 10 år.

När: Var 30:e minut mellan klockan 10.30 och 15.00.
Var: Samling vid informationsdisken.

Familjevisning: Skelettens hemligheter
Ombord på Vasa hittades inte bara tusentals föremål utan även skeletten efter dem som dog på skeppet. Vilka de var och vad som går att få reda på genom att studera skeletten får barn som följer med på den här visningen svaren på, genom att undersöka kopior av skelett och titta på de äkta. Visningen tar cirka 40 minuter och passar små och stora från sju år.

När: Var 30:e minut mellan klockan 10.30 och 15.00.
Var: Samling vid informationsdisken.

Vasagrisen – barnfilm
En dag fick grisen Lindbom lämna sin kära lerpöl och ge sig ut på ett riktigt äventyr ombord på Vasa. Filmen är 17 minuter lång och rekommenderas från 3 år.

När: Dagligen, flera gånger i timmen på olika språk.
Var: Filmsal 2, samt i barnfilmshörnan, plan 3.

Vasagrisens spår
Följ grisen Lindbom efter att ha sett filmen! Vasagrisens spår finns att hämta i informationsdisken.

Segla ett skepp
Testa att segla ett skepp som på Vasas tid! Ett nytt kul spel för de yngre besökarna som är digitalt och fysiskt på samma gång. Genom att tillsammans lösa uppgifter vid tre olika stationer – dra upp ett ankare, sätta segel och styra med kollerstock – så kan skeppet till slut segla iväg.

När: Alla dagar.
Var: Utställningen Det seglande skeppet, plan 6.

Familjespåret
Upptäck museet på egen hand, barn och vuxna tillsammans. Ta del av Vasas historia genom att följa spåret genom utställningarna, leta efter och lösa uppgifter och fantisera tillsammans. För stora och små från 6 år.

När: Alla dagar.
Var: Familjespåret finns att hämta i informationsdisken.

Catrin Rising, kommunikatör
Telefon: 08-519 558 47.