Vasamuseet breddar varumärket med ny kampanj

2014-11-10

Inte ett ord om skeppet – så går det att sammanfatta Vasamuseets reklamkampanj som i dagarna började rulla i Stockholm. Satsningen innebär ett nytt grepp för att locka nya målgrupper till museet.

Nämn Vasamuseet och de flesta ser skeppet framför sig. Men museet innehåller också flera utställningar och har dessutom ett programutbud med bland annat teaterföreställningar, musikkvällar, föreläsningar och barnaktiviteter.

Med en ny kampanj för den tillfälliga utställningen "Samtidigt" satsar nu Vasamuseet på att nå nya besöksgrupper.
– Vårt mål är framförallt att locka människor som bor i Stockholmsregionen att komma tillbaka till museet. Helst regelbundet, förklarar Sofie Aspelin som är informationschef.

Satsningen är helt ny för Vasamuseet. Tidigare har alltid skeppet lyfts fram i större kampanjer, men nu ligger allt fokus på utställningen Samtidigt. Kampanjen är också mera omfattande än tidigare.
– Vi kör tevereklam, tidningsannonser, affischer i tunnelbanan och annonser i sociala medier, vilket är mycket för oss, säger hon.

Den nya utställningen och kampanjen är ytterligare ett steg i en långsiktig plan att bredda museets innehåll och varumärke.

Samarbetspartners
Reklambyrå - Booming