Vasamuseet och Sjöhistoriska kärlekssatsar tillsammans på alla hjärtans dag

2019-02-13

Den 14 februari, på alla hjärtans dag, arrangerar Sjöhistoriska museet drop in-vigslar, kostnadsfria och utan krav på bokning i förväg. Vasamuseet, Sjöhistoriskas systermuseum, hakar på kärlekstemat. I en kampanj på sociala medier uppmuntrar Vasamuseet par som ännu inte är redo för bröllop att i stället ta sig till museet – för att dejta.

Emma och Frdric i filmsalen p Vasamuseet

– Vad lämpar sig bättre för att få igång samtalet på första dejten än ett krigsskepp som sjönk efter tjugo minuter? Här kan de dejtande paren hand i hand göra en tidsresa och möta ett stycke orört 1600-tal. Vidare är det ju lite mörkt i museet… och så har vi en restaurang med tjusig utsikt och en hångelvänlig filmsal, säger Catrin Rising, kommunikatör på Vasamuseet.

För de som verkligen hittar varandra på dejten och vill satsa på äktenskap är det bara att ta sig till Sjöhistoriska museet, där museichefen Hans-Lennart Olsson förrättar vigslar på löpande band. Museet erbjuder även vittnen till vigseln, självklart passande klädda i sjömanskostym.

– Vi arrangerar drop-in-vigslar den 14 februari varje år, framför allt för att vi vill fira kärleken. Dessutom har vi en fantastisk byggnad, som gjord för fina vigslar. Fira kärleken hos oss och glöm inte hindersprövningen, uppmanar Hans-Lennart Ohlsson, museichef för Sjöhistoriska museet och vigselförrättare.

För mer information, vänligen kontakta:
Catrin Rising, kommunikatör på Vasamuseet
E-post: catrin.rising@maritima.se