Vasamuseet öppet även helger från och med september

Vasamuseet exteriört
Anneli Karlsson/Vasamuseet/SMTM

2020-09-03

Nu kommer Vasamuseet återigen hålla öppet på lördagar och söndagar, med start på lördag den 5 september.

Efter att ha varit stängt i fyra månader under våren öppnade Vasamuseet igen i juli för besökare på vardagar. Verksamheten har anpassats efter den nya verklighet som råder. Vasamuseet tar just nu emot max 500 besökare samtidigt. Museet har också bland annat stängt av trånga utrymmen och tillhandahåller handsprit för besökarna.

– Vi vill hålla öppet när våra besökare har möjlighet att komma hit. Under den här tiden som vi haft öppet på vardagar har vi sett att gränsen om max 500 samtidiga besökare fungerar bra och inte har överskridits. De som besökt oss i sommar har haft gott om plats i museet, säger Jenny Lind, biträdande chef för Vasamuseet. Hon fortsätter:

– Även om det är en tråkig anledning till att vi behöver begränsa antalet besökare så för det ju med sig något positivt också. Vi erbjuder ett tryggt och säkert besök utan trängsel, där våra besökare kan njuta av att komma riktigt nära skeppet Vasa.

Från och med september finns det fler dagar i veckan för besökarna att sprida ut sig på. Nu håller Vasamuseet öppet alla dagar i veckan mellan klockan 10.00 och 17.00, med lördag 5 september som första öppna lördag. Museibutiken håller öppet samma tider som museet. Vasamuseets restaurang har öppet mellan klockan 11.00 och 16.00.

För den som inte kan eller vill göra ett fysiskt besök går det alltid att möta Vasa och hennes historia digitalt på Vasamuseets webbplats och i sociala kanaler.

För ytterligare information, kontakta:
Catrin Rising, kommunikatör
E-post: catrin.rising@smtm.se

Jenny Lind, biträdande chef Vasamuseet
E-post: jenny.lind@smtm.se

Vasa – från vrak till världsklass! När skeppet Vasa bröt vattenytan 1961 var hon ett stycke orört 1600-tal.
År 1628 seglade Vasa ut på sin jungfrufärd, men resan blev kort och inför bestörta åskådare förliste hon i Stockholms hamn och låg på bottnen i 333 år. Tiden ombord stannade. Välkommen på en upptäcktsfärd i Vasas värld!

Vasamuseet är en del av Statens maritima och transporthistoriska museer.