Vasamuseet öppnar igen med corona-anpassat mottagande den 15 juli

Skeppet Vasa vilar i sin sista hamn inne på Vasamuseet
Anneli Karlsson/Vasamuseet/SMTM

2020-06-17

Onsdagen den 15 juli öppnar Vasamuseet för besökare igen på ett ansvarsfullt och säkert sätt. Besökarna är välkomna att komma nära skeppet Vasa och samtidigt hålla avstånd till varandra.

Nu gör sig Vasamuseet redo för att öppna på nytt efter att ha varit stängt sedan 20 mars på grund av risken för smittspridning av coronaviruset. Vasamuseet öppnar dörrarna för besökare den 15 juli klockan 10.00 med trygghet – och glädje – i fokus.

– Det känns oerhört roligt att kunna välkomna besökare till Vasamuseet igen efter att ha haft stängt i över tre månader. Vi gör det på ett ansvarsfullt sätt och har corona-anpassat verksamheten, säger Jenny Lind, biträdande chef för Vasamuseet.

För att kunna öppna för publik igen under rådande omständigheter har Vasamuseet sett över lokalerna och vidtagit flera åtgärder för att undvika risk för smittspridning. Besökarna kommer att få hjälp med att tänka på avstånd och försiktighet av museets personal, markeringar och tydlig skyltning. Antalet besökare i lokalerna begränsas och de delar av museet som har trånga rum är avstängda. Filmsalen kommer att ha ett begränsat antal platser tillgängliga och hälften av borden i matsäcksrummet är borttagna. Städningen som även i vanliga fall är på en hög nivå, är förhöjd i frekvens och handsprit kommer att erbjudas på toaletterna.

– Även om våra besökare måste hålla avstånd till varandra, så går det att komma nära skeppet Vasa. Jag vill uppmana våra besökare att passa på att njuta av Vasa och ta del av hennes historia med hjälp av våra audioguider som det går att lyssna på i sin egen telefon, säger Jenny Lind.

Vasamuseet kommer från den 15 juli att hålla öppet på vardagar mellan klockan 10.00 och 17.00. Även museibutiken öppnar igen och håller öppet samma tider som museet. Vasamuseets restaurang kommer ha öppet på vardagar mellan klockan 11.00 och 16.00. Redan nu går det att besöka restaurangens uteservering fredag till söndag.

Visningarna inomhus är inställda tills vidare, men Vasamuseets guider kommer att finnas på plats inne i museet för frågor.

Det går alltid att möta Vasa och hennes historia digitalt på Vasamuseets webbplats och i sociala kanaler.

För ytterligare information, kontakta:
Martina Siegrist Larsson, informatör
E-post: martina.siegrist.larsson@smtm.se