Vasamuseet stärker forskarteamet med Anna Maria Forssberg

Anna Maria Forssberg, historiker och forskare vid Vasamuseet
Anneli Karlsson, Statens maritima och transporthistoriska museer

2019-01-22

Nu vässar Vasamuseet forskningsverksamheten ytterligare med historikern Anna Maria Forssberg, som kommer att forska på Vasa med människorna i fokus. Med sin expertis kring krigspropaganda kommer hon även att undersöka Vasa ur den aspekten.

– Skeppet Vasa är ju en fantastisk tidsmaskin! Det kan hjälpa oss att förstå 1600-talets levnadsvillkor och inspirerar också till att ställa nya forskningsfrågor. Det finns mycket att undersöka, både vad gäller skeppet i sig och föremålssamlingen, men också Vasas tid och människorna runtomkring Vasa, säger Anna Maria Forssberg.

Anna Maria Forssberg är docent i historia och doktorerade på Stockholms universitet år 2005 med avhandlingen Att hålla folket på gott humör, som handlar om krigspropaganda och mobilisering i Sverige åren 1655-1680.

Närmast kommer Anna Maria Forssberg från en tjänst på Armémuseum som 1:e intendent, forskare och forskningssamordnare. Hon har publicerat flera vetenskapliga artiklar och böcker, den senaste är The Story of War. Church and propaganda in France and Sweden 1610-1710. Anna Maria Forssberg har medverkat mycket som sakkunnig i radio och tv, till exempel i SVT:s Historieätarna och Det hände här.

– Anna-Maria Forssberg har en stark forskningsprofil som historiker med fokus på 1600-talet och hon kommer att sätta skeppet Vasa i nya, spännande perspektiv. Hon är också en utåtriktad forskare med förmåga att föra ut kunskapen om Vasa i många sammanhang, säger Fredrik Svanberg, chef för kulturarvsenheten på Statens maritima och transporthistoriska museer.

Catrin Rising, kommunikatör
Telefon: 08-51 95 58 47