Vasamuseets 40:e miljonte besökare kom från Wales

2018-06-05

Måndagen den 4 juni. Kryssningsfartyget hade nyss lagt till och äkta paret Alwyn och Susan Jones, till vardags hemmahörande i Caernarfon, Wales, hade bestämt sig för att besöka Vasamuseet under sin allra första vistelse i Stockholm. Föga anade Alwyn att han skulle bli museets 40:e miljonte besökare.

Minuterna innan Alwyn Jones från Wales öppnade dörrarna till den stora skeppshallen på måndagen den 4 juni, kom Vasamuseets chef Lisa Månsson fram och berättade att han just blivit museets 40:e miljonte besökare, sedan 1961 då räkningen på Skandinaviens numera mest populära museum påbörjades.

– Det tar fullkomligt andan ur en! Vi känner oss som kungen och drottningen idag, utbrister Alwyn när han häpet tittar mot skeppet och får veta att han och frun Susan inbjuds till en specialvisning med avslutande ombordgång på Vasa likt andra celebriteter.

Lisa tog paret med på en uppskattad rundtur och de lyssnade hängivet vid varje stopp. Alwyn, som idag är pensionerad ingenjör, funderade ett slag och det närmaste han upplevt tidigare är museifartyget SS Great Britain. Vasamuseets miljö är dock lite häftigare, ansåg han.

– Så mycket hängivenhet det krävs för att bevara något sådant här. Det blir verkligen ett kärt minne, säger Alwyn och tar en bild med mobilkameran för att skicka hem till vännerna i Wales.

När blommor och present - en bok om Vasa - hade överlämnats fick paret egen tid att beundra det enda bevarade 1600-talsskeppet i världen, innan det var dags att gå till sjöss igen.

Vasamuseet besöktes 2017 av 1 495 760 personer och det blev museets mest besökta år någonsin.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Martina Siegrist Larsson, informatör
Tel. 08-519 548 45, 0709-16 81 04
E-post: martina.siegrist.larsson@maritima.se

Vasa – från vrak till världsklass! Vasamuseet är med sina 1,5 miljoner besökare per år ett av världens populäraste besöksmål. När Vasa bröt vattenytan 1961 var hon ett stycke orört 1600-tal. År 1628 seglade Vasa ut på sin jungfrufärd, men resan blev kort och inför bestörta åskådare förliste hon i Stockholms hamn och låg på botten i 333 år. Tiden ombord stannade. Välkommen på en upptäcktsfärd i Vasas värld!