Vrak i LEGO® flyttar in på Vasamuseet

Vasa i LEGO®
Australian National Maritime Museum

2023-10-31

I februari öppnar utställningen Brickwrecks på Vasamuseet. Brickwrecks innehåller modeller i LEGO® som ger liv åt åtta världskända skeppsbrott, däribland Vasa. I utställningen kan besökare sänka Vasa, prova på olika arkeologiska metoder och såklart bygga med LEGO®.

- Jag är jätteglad att Vasamuseet har fått förtroendet att visa den här utställningen som med hjälp av LEGO® tar besökaren med på en annorlunda kunskapsupplevelse. Utställningen är helt rätt utifrån vårt uppdrag, då vi har som mål att öka den unga publiken. Jag har höga förväntningar på att många vill komma och se utställningen, säger Jenny Lind, museichef för Vasamuseet.

Från Australien till Sverige

Brickwrecks är byggd av den professionella LEGO® byggaren Ryan ”The Brickman” McNaught för Australian National Maritime Museum. I utställningen får besökaren lära sig om flera kända skeppsbrott. Utöver Vasa berättas bland annat om lyxkryssaren Titanic, ostindiefararen Batavia och HMS Pandora, känt från jakten på Bounty-myteristerna 1790.

Utställningen visas nu för första gången utanför Australien. Brickwrecks är en tillfällig utställning och står på Vasamuseet från 8 februari till 29 september 2024. Biljetter kommer finnas tillgängliga på webbplatsen senare i år.

Mer information och pressinbjudan kommer närmare öppningsdatum.

Vasamuseet.se

Presskontakter