Här hittar du textversionen av filmen Besöka Vasamuseet med pedagog.

Vasamuseets entré visas, framför portarna med skylten Grupper/Groups står en kvinna [Josefin] i en kavaj med namnskylt och museets märke på.

[Josefin:] Hej, jag heter Josefin och jag jobbar här på Vasamuseet. Jag ska visa er hur det går till när ni kommer på ett besök till oss. Ibland kan det vara mycket folk här, men det finns en egen ingång till er, där ni ska gå in.

[Josefin:] Kom så går vi!

Josefin går in genom grupp-ingången i museet. Vasamuseets logotyp visas.

[musik]

Josefin går in genom entrén och fram till kassorna.

[musik]

[Josefin:] Här i kassan sitter min arbetskompis Lisa idag.

[Lisa:] Hej hej!

[Josefin:] När ni kommer hit så är det Lisa, eller någon annan som sitter i kassan här. När ni har anmält er så är det bara att gå in i museet.

[musik]

Josefin går in i museet och ställer sig så att skeppet Vasa syns i bakgrunden.

[Josefin:] När ni kommer in i museet kommer ni att se skeppet Vasa direkt. Någon av oss som jobbar med att träffa er skolklasser kommer att möta upp er här.

Josefin står tillsammans med Vasamuseets pedagoger framför skeppet.

[Josefin:] Det här är mina arbetskamrater.

[Emelie:] Hej, jag heter Emelie.

[Joakim:] Hej, jag heter Joakim.

[Inger:] Hej, jag heter Inger.

[musik]

Josefin går till museets kapprum och stannar vid en brun låda.

[Josefin:] Innan ni börjar att gå runt i museet kan ni lägga er jackor och väskor i de här lådorna.

När ni har lagt undan era saker i lådorna är det dags att träffa museipedagogen, som ska visa er runt i museet.

[Josefin:] Vi brukar träffas här någonstans vid lådorna och samla ihop oss innan vi går ut tillsammans.

[musik]

Närbild på en kanonlucka, bilder på skeppet Vasa, bilder av modellen av skeppet som är målad i klara färger.

[Josefin:] Här ser ni några exempel på vad ni kommer att se när ni kommer hit.

[musik]

Scener som visar museet: skulpturer, skeppet och besökare.

[musik]

Josefin står framför skeppet.

[Josefin:] Det kan vara lite olika vad ni tittar på när ni kommer hit till museet, men vi tittar alltid på och pratar om skeppet. Vi kan vara här i en timme, eller i två och en halv timme. Det bestämmer er lärare.

Josefin befinner sig inne i museet, låser upp och öppnar en mörkgrå dörr

[Josefin:] Ni kommer att få gå in i det här rummet, som finns hos oss på museet.

Josefin kommer in i rummet som ser ut som interiören i Vasas batteridäck, med stora bronskanoner i trävagnar.

[Josefin:] Det här rummet kallar vi för "Under däck".

[musik]

[Josefin:] Här inne är det byggt som Vasas kanondäck. Så här såg det ut ombord på Vasa.

[musik]

En kista, en ölkanna, rep i block och talja visas upp inne i rummet.

[Josefin:] Här inne kommer ni att få känna doften av tjära, som man använde för att skydda skeppen mot väder och vind. Ni kommer också att få lyssna på vågornas brus. Här inne pratar vi om hur det var att leva och arbeta på ett skepp på 1600-talet.

[musik]

Josefin står i ett rum med en grå vägg och en röd fondvägg med skulpturer från skeppet Vasa bakom sig.

[Josefin:] Det här rummet kan ni få vara i om ni är här på ett två och en halv timmes besök. Här inne kan man göra olika experiment.

Josefin visar en grå, stenaktig vägg och lyfter ut en träsked ur ett hål i väggen.

[Josefin:] Det här är engrävvägg, som vi har här inne på museet.

Josefin står framför skeppet i museet

[Josefin:] Vi ses snart igen, när ni kommer hit.

[musik]

Vasamuseets logotyp visas med texten: I samarbete med Evelina Styrenius, Cecilia Rispling, Mattias Holmström, CSU-Högalidsskolan