Här finns 3D-bilder på ett av skeppet Vasas största rum och på ett föremål som hittades i rummet. Utforska bilderna och försök att svara på frågorna som hör till varje bild. Vi undrar till exempel om du kan gissa vad föremålet är.

Gör till sist en digital rundvandring i museet med Googel street view!

Föremål från Vasa

Frågor till föremålet

Gör gärna uppgiften tillsammans med en klasskompis. Snurra runt bilden för att titta på föremålet från alla håll. Du zoomar genom att dubbelklicka på bilden.

Svara på frågorna:

1. Vad är det för något?
  2. Liknar det här något du har sett förut? Isåfall vad och var har du sett det tidigare?
  3. Vad är det gjort av för material tror du?
  4. Finns det några spår av användning på det? Är det slitet eller lagat någonstans?
  5. Finns det tecken eller symboler på det?
  6. Varför fanns det ombord på Vasa tror du?

Lär dig om föremålet

På digitalt museum finns information om föremålet ovan. Gå till sidan via länken och få svar på vad det är för något vad det har använts till!

Vasas övre batteridäck

Frågor till batteridäcket

Föremålet du nyss tittade på hittades i Vasas övre batteridäck, det övre av skeppets två stora rum för kanoner och besättning. Rör dig runt i 3D-bilden. Föremålet du undersökte nyss hittades på höger sida i skeppets riktning, eller styrbord som det heter på båtar.

1.  Leta efter däcksbalkar (Deck beams på engelska) i taket. Mellan balk 7 och 8 hittades föremålet.
  2. Leta efter en av Vasa master. Välj en av dem: Vad kallas den och vad är den gjord av?
  3. Leta efter en pump i rummet. Titta på filmen som finns länkad om du vill: Skriv ner någon fakta om pumpen som du tycker är intressant.
  4. Kan du hitta rummet som kallas stora Kajutan (Great cabin): Vem skulle bo där?

Digital rundvandring i Vasamuseet

Frågor till den digitala vandringen i museet

Klicka dig fram med markören för att se dig om i museet och titta på skeppet ur olika vinklar.

1. Kan du hitta övre batteridäck?

1. Stanna på en plats i museet som du tycker är särskilt intressant. Vad ser du? Varför fastnade du för den?