Tips för skolbesöket på egen hand
Så här fungerar det i museet
Elever ska gå runt med sina lärare i museet, och får inte gå runt på egen hand. Dela gärna upp klassen mindre lärar- eller vuxenledda grupper.
Vissa platser i museet är särskilt välbesökta och är lättare att besöka med en mindre grupp. Ett tips är därför att låta en grupp i taget göra en en av våra föreslagna aktiviteter i museet.
Observera att:
- Det finns inte någon möjlighet till att äta medhavd matsäck inne i museet. Vid vackert väder finns gott om platser utanför museibyggnaden på Djurgården att ha picknick.
-
Elevernas ryggsäckar och väskor kan låsas in i förvaringslådor inne i museet i mån av plats. Observera att större väskor och väskor på hjul inte är tillåtna i museet.
Lärarmaterial
Vill du ha tips på saker att visa och berätta för din klass i museet? Använd gärna lärarhandledningen ”Vasa på en timme”. Materialet ger fakta och svar på de vanligaste frågorna som brukar ställas om skeppet Vasa och förslag på platser att stanna vid i museet. Läs gärna igenom lärarhandledningen i förväg och välj de delar som du tycker passar bra för dig och din klass.
Lärarhandledning Vasa på en timme
Lyssna på Vasamuseets audioguider
Vasamuseet har två olika audioguider som tar er runt i olika delar av museet.
- Audioguiden om Vasa
Audioguiden har 15 ljudspår där eleverna får ta del av Vasas spännande berättelse. Denna audioguide finns även på enkel svenska och flera andra språk. Tidsåtgång: ca 45 min.
- Barnaudioguiden Pojken och skeppet - en resa i det förflutna
Audioguiden består av 9 ljudspår och är en ny audioguide som handlar om en pojke som lever i Stockholm i början av 1600-talet. Om du har elever som hellre lyssnar utan ljudeffekter finns en sådan version under fliken ”Utan ljudeffekter”. Tidsåtgång: ca 35 min.
Tänk på:
- Eleverna lyssnar på audioguiderna i sina telefoner och behöver ta med egna hörlurar.
- Om möjligt, dela gärna upp klassen i två grupper och låt ena gruppen lyssna på audioguiden medan andra gruppen ser något annat i museet och byt sedan av grupperna. Detta på grund av att det kan vara många besökare i museet och i utställningarna vid ljudspårens stopp.